Opony>Artykuły>Opony rolnicze>Jak dobrać opony do ciągnika | Wszystko o oponach rolniczych
Jak dobrać opony do ciągnika | Wszystko o oponach rolniczych

Jak dobrać opony do ciągnika | Wszystko o oponach rolniczych

Wybór opon w zależności od rodzaju wykonywanej pracy

Do uprawy, czyli poniekąd podstawowego charakteru ciągników rolniczych, zalecane są opony radialne. Kluczowymi ich zaletami są duża powierzchnia styku z glebą oraz możliwość pracy z obniżonym ciśnieniem, dzięki czemu minimalizujemy ugniatanie gleby, a maksymalizujemy siłę uciągu ciągnika.

Praca w lesie - naszym wyborem powinny stać się opony posiadające wysoką ilość płócien. Liczne przeszkody w postaci wystających, ostrych korzeni czy innych tego typu "niespodzianek" mogą stanowić bezpośrednie zagrożenie. Im więcej warstw posiada dana opona, tym lepiej sprawdzi się w lesie. Oszczędzi nam przykrego problemu i zapewni szybką a co ważniejsze, bezpieczną pracę.

Wybierając opony do tego typu zadań możemy skupić się na oponach typu diagonalnego, które charakteryzują się wielowarstwową budową i wysoką odpornością na uszkodzenia. Nie sprawdzą się jednak tak dobrze przy uprawach, gdyż zastosowanie w nich niższego ciśnienia może wywołać odkształcenia i wpłynąć na większy stopień ugniatania gleby. Ich prawidłowe działania osiągane jest przy dość wysokim ciśnieniu.

Opony rolnicze radialne

Przechodząc dalej, najbardziej popularnym typem opon są te, które wykorzystujemy przy uprawach tu najlepszym wyborem będą opony radialne. W przypadku tych prac styk opon z podłożem jest dość spory co jest zasługą możliwości zastosowania niższego ciśnienia. Przekłada się to na mniejsze ugniatanie gleby i większe możliwości trakcyjne

opony rolnicze międzyrzędowe

Mówiąc o oponach radialnych możemy również wyodrębnić opony międzyrzędowe. Występują w wąskiej i zarazem wysokiej formie.

Przysłużą się z pewnością do upraw międzyrzędowych na wzgląd bezproblemowego i szybkiego przemieszczania się w międzyrzędziach. Zapewniają ciągnikowi wysoką stabilność i pozwolą na jazdę przy obniżonym ciśnieniu bez niekontrolowanego odkształcania i ugniatania gleby.

Przy wyborze opon rolniczych warto brać pod uwagę

  • trakcję, czyli zdolność przenoszenia mocy silnika na poruszanie maszyny i unikanie buksowania.

  • zużycie paliwa, które powiązane jest z trakcją.

  • przebieg opony w całym okresie eksploatacyjnym.

  • zdolność opony do samooczyszczania.

  • ugniatanie gleby.

  • cenę jako element składowy całej oferty.

Opony rolnicze

Oznaczenia na oponach do ciągnika

Na samym początku powinniśmy dokładnie wiedzieć co oznaczają cyfry i litery, które widnieją na oponach do ciągnika. Najczęściej w przypadku nowych opon radialnych zamieszczone jest tam oznaczenie metryczne - np. 320/85R28. Liczba przed ukośnikiem dotyczy przybliżoną szerokość przekroju opony wyrażoną w milimetrach. Następna liczba, która znajduje się zaraz za ukośnikiem to profil opony. Przyjmuje się, że dla opon niskoprofilowych wartość ta nie może przekroczyć 70, natomiast dla opon wysokoprofilowych wartość przekracza 80. Dzięki literze R wiemy, że jest to opona radialna. Ostatnia liczba dotyczy średnicy osadzenia na feldze, która wyrażona jest w calach - w tym przypadku 28. Jeżeli wiemy już jakie informacje kryją się pod tymi oznaczeniami, pora przejść do kolejnych. Przeważnie na oponie znaleźć można również indeks nośności przy większych prędkościach, a także informację, czy mamy do czynienia z oponą dętkową ("TT" - Tube Type) czy z bezdętkową ("TL" - Tubeless).

Opony do ciągnika

Znając przeznaczenie poszukiwanej opony rolniczej, powinno się zastanowić nad rozmiarem. Przykładowo rozmiar 16.9 R24, możemy zamienić na 420/85 R24 lub 480/70 R24 ewentualnie 540/65 R24. Na jaki inny rozmiar można zmienić opony, możemy odczytać w Tabeli zamienników opon rolniczych.

Opony na tych samych osiach

Jeśli opony leżą na tej samej osi dopuszczalne jest założenie ogumienia różnych producentów lecz o takich samych wymiarach, wzorem bieżnika oraz indeksem prędkości i nośności.

Pamiętaj! - W przypadku uszkodzenia jednej opony, która nie nadaje się do naprawy, np. z powodu bocznego uszkodzenia lub wybrzuszenia, niezbędna jest wymiana dwóch opon z tej samej osi.

Opony agro

Synchronizacja kół

synchornizacja osi ciągnika

Żeby móc cieszyć się dobrą synchronizacją osi przedniej i tylnej oraz optymalną trakcją, oś przednia powinna kręcić się nieco szybciej niż oś tylna. Włączenie przedniej osi pozwala to na uzyskanie efektu ciągnięcia. Zatem różnica w prędkości obrotowej kół przednich i tylnych, wyrażona w procentach, daje nam wartość zwaną synchronizacją.

Zdecydowanie warto przestrzegać prawidłowej synchronizacji kół i dzięki temu zapewnić prawidłowe funkcjonowanie wszelkich elementów mechanicznych w ciągniku, zwłaszcza takich jak silnik, mechanizmy różnicowe czy też skrzynia biegów...

CHCĄC OBLICZYĆ SYNCHRONIZACJĘ KÓŁ TWOJEGO CIĄGNIKA MUSISZ ZNAĆ:

  • Przełożenie osi (informacja ta podana jest przez producenta ciągnika w celu uzyskania optymalnej pracy osi napędowych)

  • Dokładny obwód toczny w milimetrach dla przedniej i tylnej opony.

mniejsze zużycie opon

Wynik wzoru będzie wartością procentową, przy czym dobra synchronizacja plasuje się w okolicach 2,5%.

Sam pokazany powyżej wzór sugeruje nam, że synchronizacja kół jest związana z obwodem tocznym opon. Tymczasem obwód toczny opony może ulec zmianie wraz z jej zużyciem, co pogorszy synchronizację i spowoduje liczne anomalie, które są w stanie bardzo negatywnie wpłynąć na wydajność pracy ciągnika. Nieprawidłowa synchronizacja kół może prowadzić do zwiększonego poślizgu lub nieprawidłowego zużycia opon ciągnika.

opony do maszyn roliczych
Pozostałe ciekawe artykuły

  Infolinia:

  32 706 10 18