Opony>Artykuły>Opony osobowe>Oznaczenia opon czyli wszystko co musisz wiedzieć
Oznaczenia opon czyli wszystko co musisz wiedzieć

Oznaczenia opon czyli wszystko co musisz wiedzieć

Jak dobrze odczytać rozmiar opony? Co oznaczają poszczególne cyfry oraz litery? Postaramy się dobrze to wyjaśnić.Prawidłowo odczytane oznaczenia umożliwiają dobry dobór opon i ich późniejszą bezproblemową eksploatację. Producenci umieszczają na oponie wiele informacji w formie skrótów lub symboli.Możemy dzięki nim dobrać odpowiedni model do naszych potrzeb i oczekiwań oraz wymagań pojazdu. Najbardziej widoczny na oponie jest producent oraz podstawowe wymiary opony.

Producent zazwyczaj sąsiaduje z oznaczeniem modelu opony.Pełni funkcję czysto estetyczną.W niektórych przypadkach nazwy modeli mogą podpowiedzieć coś o zastosowaniu opony. Wkomponowane w nie słowa takie jak Winter czy All Season sugerują zimowe lub całoroczne.

Rozmiar 185/50 R14

  • 185 - pierwsza liczba to szerokość opony wyrażona w milimetrach.

  • 50 - druga liczba w ciągu znaków określa profil opony, czyli wysokość opony. Jest to procentowy stosunek wysokości do szerokości opony (W tym przypadku 5 my-55% z 205mm)

  • 14 - my-5to średnica felgi wyrażona w calach.

  • R - to oznaczenie opony radialnej

Oznaczenia opon

Indeks nośności

Producenci umieszczają go na ścianie bocznej opony, zaraz za oznaczeniem jej rozmiaru.Wartość indeksu możemy odczytać z tabeli w dalszej części naszego artykułu.

Najpopularniejsze Indeksy nośności:

Indeks

Nośność(kg)

75

387

76

400

77

412

78

425

79

437

80

450

81

462

82

475

83

487

84

500

85

515

86

530

87

545

88

569

89

580

90

600

91

615

92

630

93

650

94

670

95

690

96

710

97

730

98

750

99

775

100

800

101

825

102

850

103

875

104

900

105

925

106

950

107

975

108

1000

109

1030

110

1060

Indeks Prędkości

Za liczbą indeksu nośności jest litera, która mówi nam, z jaką prędkością może poruszać się nasz pojazd z danym modelem ogumienia.Indeks prędkości zapisywany jest w formie litery alfabetu. Najpopularniejsze indeksy prędkości:

Indeks

Prędkość (km/h)

A1

5

A2

10

A3

15

A4

20

A5

25

A6

30

A7

35

A8

40

B

50

C

60

D

65

E

70

F

80

G

90

J

100

K

110

L

120

M

130

N

140

P

150

Q

160

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

W

270

Y

300

(Y)

>300

DOT co oznacza?

DOT pozwala określić datę produkcji ogumienia.Dwie pierwsze określają tydzień, dwie kolejne natomiast rok produkcji opony. Przykładowo zapis 3119 umieszczony na końcu numeru DOT oznacza, że dana opona wyprodukowana została w 31 tygodniu 2019 roku.

Oznaczenia DOT na oponach

Homologacja

Opony z homologacją producentów samochodów

Oponę homologowane są przygotowywane pod kątem konkretnego modelu samochodu.Przykładem homologacji jest oznaczenie AO które jest do Marki Audi , właściciele tych samochodów często nie są świadomi co oznacza oznaczenie AO na oponie. Renomowani producenci wypracowali swoje własne znaki, które określają przeznaczenie danego modelu opon. Wśród najpopularniejszych oznaczeń homologacji wymieniamy:

  • A0 lub AO dla Audi

  • M0 dla Mercedesa

  • * (gwiazdka) dla BMW

  • TO dla Toyoty

  • N0, N1, N2 i N3 dla Porsche

  • J dla Jaguar

Oznaczenia M+S i 3PMSF

M+S

(Mud and Snow) opona zapewnia lepsze osiągi na drogach zaśnieżonych lub pokrytych błotem niż opony letnie.Zastosowana w nich mieszanka oraz sama konstrukcja bieżnika lepiej radzą sobie ze śliską nawierzchnią i są w stanie zapewnić na niej odpowiednią przyczepność.

 oznaczenie M+S na oponie

3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake)

oznaczenie te dostają wyłącznie opony które otrzymały pozytywny wynik w znormalizowanych testach osiągów w zakresie mobilności i bezpieczeństwa na śniegu.Przedstawiający płatek śniegu na tle 3 górskich szczytów jest dość charakterystyczny i łatwo rozpoznawalny.

opony z oznaczeniem 3PMSF

Rant Ochronny

Rant ochronny jest elementem znajdującym się tylko na ogumieniu.To dodatkowa warstwa wzmocnionej gumy, występująca w miejscu styku opony z felgą. Oznakowanie opon wyposażonych w rant ochronny:

  • RFP (Goodyear) - Rim Fringe Protector

  • FP (Goodyear) - Fringe Protector

  • MFS (Dunlop) - Maximum Flange Shield

  • FR (Continental) - Felgen Ripen

opony z rantem ochronnym

Konstrukcja Opony

Oznaczenia konstrukcji opony
  • "R" - opona radialna. Najpopularniejszy typ opony.Wykonana jest w taki sposób że że druty osnowy nie krzyżują się równolegle do siebie kordy tworzą kąt prosty w stosunku do płaszczyzny symetrii opony.

  • "-" opona diagonalna. Osnowa składa się minimów z dwóch warstw kordu. Nici osnowy ułożono skośnie względem siebie, pod kątem 20-40 stopni względem osi opony. Stosuje się ją w pojazdach specjalistycznych, roboczych i terenowych, a także w niektórych jednośladach.

  • TL (Tubeless Tyre) -opona bezdętkowa

  • TT (Tube Type Tyre) - opona dętkowa

Opony wzmacniane

Są to opony przystosowane do obciążenia i ciśnienia większego niż przewidziane dla wersji standardowej danego rozmiaru.Oznaczenia Opon Wzmocnionych:

  • RF, REF, RFD, REINF -opony do małych pojazdów dostawczych nastawione na pracę z większym obciążeniem.

  • XL, EXL, EL -opony do mocnych samochodów nastawione na pracę z dużą mocą silnika oraz większym momentem obrotowym.

  • C -opony przeznaczone do większych samochodów dostawczych.

Opony wznocnione

Zalety opon wzmacnianych

  • Większa wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne- opony wzmocnione lepiej opierają się uszkodzeniom, mogącym powstać podczas uderzenia w krawężnik czy ubytek w jezdni.

  • Wyższa odporność na zużycie - opony XL są bardziej odporne na obciążenia i uszkodzenia wewnętrzne. Dlatego oferują dłuższą żywotność niż standardowe modele, przy takiej samej intensywności użytkowania.

Wady opon wzmacnianych

  • Wyższy hałas generowany podczas jazdy - opony wzmacniane, podobnie jak zimowe, mają wyższą o 1 dB(A) wartość graniczną generowanego hałasu. Dlatego mogą pracować głośniej, pomimo posiadania tej samej klasy hałasu co standardowe modele ogumienia.

  • Spadek komfortu jazdy - budowa opon XL skutkuje gorszą amortyzacją nierówności znajdujących się na powierzchni drogi.

Jak rozpoznać zużycie opon?

znacznik zużycia opon

Wskaźnik TWI (Tread Wear Indicator) pokazuje granicę 1,6 mm, po osiągnięciu której opona powinna zostać wycofana z użytkowania.

To oznaczenie jest umieszczone na mostku pomiędzy klockami bieżnika.Jeśli opona została zużyta na tyle, by nawierzchnia dosięgnęła tego wskaźnika, należy wymienić ogumienie na nowe.

Oznaczenia UTQG (Uniform Tire Quality Grading)

Amerykańskie oznaczenia opon UTQG są także obecne na oponach sprzedawanych w Europie.Skrót UTQG rozwijamy jako Uniform Tire Quality Granding, czyli Jednorodna Klasyfikacja Jakości Opon.

TREADEWEAR jest to wskaźnik zużycia bieżnika opony.

TRACTION to oznaczenie przyczepności opony na mokrej drodze.

amerykańskie oznaczenia opon spotykane na rynku europejskim

  Infolinia:

  32 706 10 18