Strona główna>Artykuly>Jakie znaczenie ma rok produkcji opony. Sprawdź na co wpływa DOT opony

Jakie znaczenie ma rok produkcji opony. Sprawdź na co wpływa DOT opony

Jakie znaczenie ma rok produkcji opony. Sprawdź na co wpływa DOT opony

Na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy w głównej mierze wpływa odpowiednie ogumienie. W niektórych środowiskach istnieje przekonanie, że "stare", mimo że nieużywane opony, nie spełniają prawidłowo swoich funkcji, a "nowymi" nazywa się te, wyprodukowane w roku, w którym się je kupuje i zakłada. Czy takie przekonanie jest prawdziwe? Czy przy zakupie opon warto kierować się wyłącznie datą ich produkcji? Jakie inne czynniki wpływają na stan używanych i nieużywanych opon?

DOT, czyli wiek opony

Za nietaktowne zachowanie uważa się pytać kobietę o wiek? Z oponą jest nieco łatwiej - nie trzeba pytać, wystarczy sprawdzić. Informacje podane są na boku opony. W cyfrowo-literowym kodzie data produkcji znajduje się na końcu: to czterocyfrowa liczba, której dwie pierwsze cyfry oznaczają tydzień w roku, a dwie ostatnie rok produkcji. Dla przykładu: kod 2317 oznacza, że opona została wyprodukowana w 23 tygodniu (czerwiec) 2017 roku.

Warto podkreślić, że DOT oznacza Amerykański Departament Transportu (the Department of Transportation), natomiast to właśnie ten skrót jest używany do potocznego określenia daty produkcji opony.

Przepisy dotyczące wieku opon


Okazuje się, że w polskim prawie nie ma przepisów określających wiek opon oraz jego wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dla porównania amerykański Urząd ds. Bezpieczeństwa Drogowego - National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) również nie podaje konkretnych informacji dotyczących starzenia się opon i nie odpowiada zaleceniom producentów samochodów ani opon.

Nie ma jednoznacznych przepisów w tym obszarze, a stan opon w głównej mierze zależy od ich magazynowania oraz eksploatacji. Obowiązująca w Polsce norma (PN-C-94300-7:1997 Ogumienie pakowanie, przechowywanie i transport) mówi między innymi o tym, że 3-letnie opony (licząc wiek od daty ich produkcji) mogą być magazynowane oraz sprzedawane, zachowując przy tym swoje parametry w zakresie bezpieczeństwa eksploatacji.

Warto dodać, że określenie tych lat jest orientacyjne, a sama norma nie jest obligatoryjna - na rynku można bowiem znaleźć nowe opony, które zostały wyprodukowane nawet 5 lat temu i nadal sprzedawane są jako towar pełnowartościowy.


Nowe lub stare opony - odpowiednia klasyfikacja


Proces starzenia się opon nie zależy od czasu, który upłynął od daty ich produkcji, ale od czynników zewnętrznych wpływających na materiały, z których opona została wykonana: promieniowanie UV, wilgotność, temperatura. Ważny jest także sposób przechowywania i przewożenia. Opona może być między innymi właściwie magazynowana w specjalnej, zaciemnionej i chłodnej hali, a także przechowywana w otwartym garażu czy wożona w samochodzie, co niekoniecznie wpływa na jej odpowiednią ochronę. Oceniając wówczas stan opon, zazwyczaj nie bierze się pod uwagę lat, przez które ogumienie nie było używane, tylko sposób ich magazynowania.

dot opony

Okazuje się, że wiek opony ma znikomy wpływ na jej jakość - najlepszym potwierdzeniem tego argumentu jest przykład opon typu High Performance produkowanych do samochodów takich jak np. Porsche. Ze względu na niewielką sprzedaż tego typu aut w skali roku, opony do nich nie są produkowane na bieżąco. W niektórych modelach luksusowych samochodów umieszcza się opony wyprodukowane dwa lata wcześniej - jednak nadal spełniają one wszelkie standardy bezpieczeństwa.


Kampania reklamowa Michelin


Kolejnym przykładem obalającym mit starzenia się opon jest kampania reklamowa Michelin której obrazek mamy w naszym artukle. Jeden z największych producentów opon na świecie wyjaśnia, że data montażu opon na pojeździe jest ważniejsza niż data produkcji ogumienia. W materiale reklamowym Michelin wyjaśnia, że w Korei Południowej, Niemczech oraz Arabii Saudyjskiej zostały przeprowadzone 3 badania. Testy w Korei oraz Niemczech nie wykazały różnicy w zakresie osiągów pomiędzy nowymi a 3-letnimi nieużywanymi oponami. Badania przeprowadzane w Arabii Saudyjskiej pokazały natomiast, że zmiany starzeniowe w oponie używanej przez rok na zaniżonym ciśnieniu są porównywalne do zmian ogumienia przechowywanego przez 10 lat.!!

Podsumowując, przy zakupie opon sprawdza się głównie ich ciśnienie, stan bieżnika, profil, a także ewentualne uszkodzenia. W tym przypadku wiek nie powinien mieć największego znaczenia. Żle dobrane ciśnienie w oponach powoduje znaczne przedwczesne zużycie opon i jest czynnikiem bardziej istotnym niż wiek opon.


Zródło Michelin oraz https://pzpo.org.pl/aktualnosci/znaczenie-wieku-opon.html

  Infolinia:

  32 706 10 18