Opony>Artykuły>Opony rolnicze>Opona radialna czy diagonalna, jak wybrać odpowiedni rodzaj opon do ciągnika
Opona radialna czy diagonalna, jak wybrać odpowiedni rodzaj opon do ciągnika

Opona radialna czy diagonalna, jak wybrać odpowiedni rodzaj opon do ciągnika

Opona diagonalna - budowa

Opona diagonalne składa się z włókien kordu, które krzyżują się ze sobą pod kątem 20-40 stopni. Żeby taki zabieg był możliwy, konieczne jest użycie przynajmniej dwóch warstw kordu. Opona ta ma sztywną konstrukcję ścian bocznych.

Dzięki temu opony tego typu znajdują swoje zastosowanie w przemyśle, oponach do przyczep, czy w użytku leśnym. Należy również zwrócić uwagę, że koszt opony diagonalnej jest o ok. 30% niższy w porównaniu do opony radialnej.

Opona radialna do ciągników

Opona radialna - budowa

Opona diagonalna do ciągników

W tym przypadku nici osnowy nie krzyżują się, a rozciągają równolegle do siebie, tworząc kąt prosty z płaszczyzną symetrii opony. Między osnową a bieżnikiem znajdują się dodatkowe warstwy opasania mające na celu wzmocnienie i usztywnienie czoła. Opona radialna bardziej "pracuje".

Ponieważ jej boki są bardziej elastyczne, powierzchnia kontaktu opony z podłożem jest większa. Dzięki temu większa część żeber bieżnika pozostaje w kontakcie z podłożem, co przekłada się na lepszą trakcję. Lepsza trakcja to lepsza wydajności pracy, a co za tym idzie niższe zużycie paliwa.

Opona diagonalna jest opona tańsza, dlaczego jednak warto wybrać radialną do swojego ciągnika?

schemat opon radialnych i diagonalnych

Warto zaznaczyć, że konstrukcja radialna redukuje ugniatanie gleby, co za tym idzie sprzyja to owocnym plonom oraz wydłuża czas eksploatacji opony. Sprzyja ona także zmniejszeniu spalania paliwa. Mimo to, że diagonalna opona jest tańsza o około 30% to przy wyborze radialnej konstrukcji wyżej wymienione korzyści wydane pieniądze zwrócą się min dlatego, iż opona będzie dłużej i efektywniej dla nas pracować. Rolnicy decydujący się na oponę diagonalną podczas jej użytkowania spuszczają z nich powietrze aby zmniejszyć ciśnienie w oponie, aby zmniejszyć ugniatanie gleby. Należy jednak wiedzieć, że tak użytkowana opona szybciej się zużywa, ciągnik ma również problem z jazdą w łuku oraz spalanie jest zdecydowanie większe.

Zachęcamy do zapoznania sie z innymi artykułami przygotowanymi przez Hurtopony

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.