Strona główna>Artykuly>Opony motocyklowe co o nich wiedzieć i jak użytkować

Opony motocyklowe co o nich wiedzieć i jak użytkować

Opony motocyklowe co o nich wiedzieć i jak użytkować
Opony motocyklowe, co warto o nich wiedzieć?

Nowelizacja przepisów ruchu drogowego wprowadzona w dniu 24 czerwca 2014 roku umożliwia poruszanie się motocyklem o pojemności 125 ccm przez osoby, które posiadają tylko prawo jazdy kategorii B dłużej, niż trzy lata. Coraz więcej kierowców samochodów osobowych przesiada się na jednoślady. Konieczne jest zatem do edukowanie kierowców z zakresu ogumienia wykorzystywanego w motocyklach, które pod wieloma względami różni się od opon stosowanych w samochodach osobowych.

Główna różnica wynika z powierzchni styku opony z nawierzchnią. W przypadku opon samochodów osobowych powierzchnia styku porównywalna jest do powierzchni kartki pocztowej, natomiast w oponach do motocykli i skuterów styk ten równa się wielkości kurzego jajka przeciętego na pół.

Wpływ rozmiaru i modelu opony na jej parametry

Przy wyborze opony do motocykla należy skupić się na jej rozmiarze i marce. Warto zapoznać się z listą opon, które są dopuszczane do naszego modelu jednośladu. Kierowcy samochodów osobowych przesiadający się na motocykl muszą walczyć ze swoimi przyzwyczajeniami jazdy na za niskim lub za wysokim ciśnieniu wewnątrz ogumienia. Taka praktyka stosowana w oponach motocyklowych znacząco wpływa na obniżenie komfortu jazdy. Opony motocyklowe muszą spełniać określone specyfikacje, które gwarantować będą lepszą przyczepność, bezpieczeństwo i komfort jazdy. W przypadku ciśnienia w oponach należy stosować się do zaleceń producentów ogumienia.

Jak czytać z opony ? czyli umiejętność rozpoznawania parametrów opony

Każda opona, czy to przeznaczona do samochodu osobowego, czy motocyklu może o sobie dużo powiedzieć. Na jej bocznej ściance znajduje się wiele oznaczeń, dzięki którym możemy bez trudu poznać jej parametry. Można znaleźć na niej informacje o rozmiarze opony. Literka B oznaczać będzie, że jest to opona diagonalna, zaś litera R, że ogumienie jest radialne. Dodatkowo widoczne są indeksy nośności i kierunek jej toczenia i prędkość:

T- 190 km/h,

U ? 200 km/h,

H 210 km/h,

V ? 240 km/h,

W ? 270 km/h,

Y ? 300 km/h.

Warto pamiętać, że indeks nośności powinien być doskonale dopasowany do parametrów i specyfikacji jednośladu. Jeśli do motocyklu dobrana jest opona ze zbyt niskim lub za wysokim indeksem nośności zachowuje się ona nieprzewidywalnie na jezdni, przez co stwarza istotne zagrożenie na drodze.

Docieranie opony motocyklowej

Kierowcy samochodów osobowych w przypadku wymiany opon na nowe mogą od momentu ich założenia korzystać z pełnej funkcjonalności ogumienia. W przypadku opon motocyklowych nie jest to możliwe. Po wymianie opon na nowy model konieczne jest ich dotarcie, przy czym należy podkreślić, że trwać to będzie przez około 200-300 pierwszych kilometrów pokonanych na tym ogumieniu. Pierwsze kilometry należy pokonywać zachowując szczególną ostrożność, zwłaszcza na zakrętach. Przez ten czas nie zaleca się poddawania opon silnym obciążeniom.

Warto pamiętać, że opony motocyklowe, które zostały w dużym stopniu uszkodzone nadają się do wymiany. Opony motocyklowe w dużo większym stopniu wpływają na bezpieczeństwo i komfort jazdy, niż jest to w przypadku ogumienia samochodów osobowych. To właśnie dlatego wybranie wysokiej klasy opony motocyklowej, dopasowanej do specyfikacji urządzenia jest tak ważne.

  Infolinia:

  32 706 10 18