Opony>Artykuły>Opony rolnicze>Czy warto naprawiać opony rolnicze? Na jakie uszkodzenia jest narażona opona rolnicza
Czy warto naprawiać opony rolnicze? Na jakie uszkodzenia jest narażona opona rolnicza

Czy warto naprawiać opony rolnicze? Na jakie uszkodzenia jest narażona opona rolnicza

Opony rolnicze są ogumieniem pracującym w różnorodnym terenie. Podczas zakupu klienci zwracają uwagę na rodzaj - czy jest to opona diagonalna, bądź radialna. Na jej trwałość, żywotność, parametry podczas jazdy. Mimo dobrego wyboru zdarza się, że opona została uszkodzona, przebita, widać na niej ślady zużycia. Co robić w takiej sytuacji? Naprawiać, a może zakupić nowa? Z doświadczenia wiem, że wielu rolników stoi przed tym wyborem. Dlatego przeanalizujmy każdą z możliwych opcji.

Rodzaje uszkodzeń opon rolniczych

uszkodzenia opony rolniczych

Przebicie

Do przebicia, jeśli chodzi o opony rolnicze, często dochodzi wskutek ich przeładowania, w wyniku czego następuje przegrzanie ogumienia i jego pęknięcie. Warto zaznaczyć, że kolejną przyczyną wynikającą ze złego użytkowania opon jest jazda na nieodpowiednim ciśnieniu - zawsze trzeba stosować się do zalecanego przez producenta. Do przebicia opony może dojść również wskutek mechaniczny, wówczas należy szybko dokonać naprawy .

Dalsza praca na przebitej oponie może prowadzić do nieodwracalnego uszkodzenia. Z takimi uszkodzeniami na czole opony można udać się do wulkanizatora, natomiast nie należy naprawiać uszkodzeń większych niż 5mm. Jedną z najbardziej innowacyjnych technologii naprawy jest Tap Rap - to naprawa na gorąco, stosowana w naprawach opon radialnych.

Uszkodzneie ściany bocznej

Do uszkodzeń ściany bocznej w większości przypadków dochodzi poprzez najechanie na ostry przedmiot, taki jak wystający kamień. Niektóre z tego typu uszkodzeń nadaje się do naprawy, niestety trzeba liczyć się, z tym że załatanie tak powstałych uszkodzeń nie zawsze się udaje.

Najczęściej naprawiane miejsce ulega rozszczelnieniu, spowodowane jest to naprężeniem ścian bocznych. Ściany boczne przenoszą największe obciążenie, oraz spełniają funkcje amortyzacji, ściany boczne podczas pracy naprężają się i rozluźniają. Ważnym czynnikiem jest temperatura opony, która ulega zmianie podczas pracy w zależności od obciążenia. Te czynniki mają bezpośredni wpływ na szczelność naprawianego miejsca.

rozdarcie ściany bocznej w oponie rolniczej
uszkodzenia chemiczne opon roliczych

Uszkodzneia chemiczne

Do uszkodzeń chemicznych może dojść na skutek oddziaływania substancji agresywnych na oponę. Najczęściej opony wystawione są na kontakt z olejami oraz ropą. Uszkodzenia takie są bardzo łatwe do rozpoznania, najczęściej przybierają postać podobną do stopienia poprzez temperaturę.

Warto dodać, że nie należy takich uszkodzeń dotykać gołą ręką, ponieważ środki, które wywołały reakcje mogą być szkodliwe dla skóry. Gdy dojdzie do takich uszkodzeń opona nie nadaje się do dalszej eksploatacji i nie należy jej naprawiać.

Zarysowania

Charakterystyczne rysy, pęknięcia na przednich i tylnych krawędziach mówi nam, że opona pracowała na nieodpowiedniej powierzchni - była ona za twarda. Mogła być to kamienista gleba, bądź kamieniste podłoże.

Gdy zauważysz takie uszkodzenia na oponie należy ja bacznie obserwować, czy takie zmiany nie pojawiają się na ścianie bocznej. Dopóki ściana boczna będzie nienaruszona można w dalszym ciągu korzystać z opony, lecz będzie ona mniej wydajna w polu, ponieważ przez uszkodzenia klocki tracą swoją fabryczną przyczepność.

zarysowania na oponie rolniczej
uszkodzenie bloku bieżnika opony rolniczej

Uszkodzneie klocka bieżnika

Kolejnym przypadkiem, gdzie jest zauważalne pęknięcia na oponie, jest sytuacja, gdy uszkodzenie znajduję się u podstawy klocka bieżnika. Przyczyną, która powoduje taki defekt opony są za częste skręty samego bieżnika o podłoże, skutkuje to dużym przeniesieniem nacisku na oś przez poddanie jej dużej sile trakcji.

Takie uszkodzenie zdecydowanie sugeruje, że opona jest mocno zużyta nie nadaje się do pracy przy wcześniejszym obciążeniu i prędkości, jeśli chcemy, aby opon abyła dalej użytkowana należy zredukować wyżej wymienione czynniki - prędkość oraz ładunek.

Ogumienie, które jest już w użytku 8 czy 10 lat jest bardziej narażone na uszkodzenia, guma ulega naturalnemu procesowi starzenia - zaczyna twardnieć, parcieć, a nawet pęknąć. W związku z tym warto też brać pod uwagę jak długo posiadamy oponę, jeśli myślimy o jej naprawie. Aby przedłużyć czas ich eksploatacji należy pamiętać o odpowiednim ich przechowywaniu poza sezonem rolniczym. Bardzo istotne jest, aby opona spoczywała w suchym pomieszczeniu z dala od środków chemicznych.

Podsumowując, opony rolnicze jak najbardziej można naprawiać, jeśli jest to niewielkie uszkodzenie - np. przebicie gwoździem, lecz gdy zostaje naruszona stopka, bark, opona nie nadaje się już do pracy w polu. Opona to jeden z ważniejszych elementów w ciągniku, dzięki nim maszyna lepiej i wydajniej pracuje. Pracując na uszkodzonej oponie zwiększamy również zagęszczenie gleby co niekorzystnie wpływa na plony.

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.