Recykling i utylizacja opon

Recykling i utylizacja opon

 

Recykling opon

 

Jak wiadomo, opony wraz z kilometrami się nieustannie zużywają. Po pewnym przejeżdżonym dystansie nie nadają się już do dalszej jazdy z racji zdartego bieżnika lub popękania ze starości. Nie możemy niestety zatrzymać tego procederu a opony po zużyciu musimy gdzieś składować. Najlepszym sposobem pozbycia się opony samochodowej czy opony motocyklowej lub innej,  jest oddanie jej do wulkanizatora lub wrzucenia do odpowiedniego kontenera, jednak opona jeszcze przechodzi po tym parę etapów, gdyż musi zostać poddana recyklingowi lub utylizacji. W tym artykule chciałbym przybliżyć obydwa te procesy.

 

Recykling opony

Na podstawie ustawy z 2002 roku zużyte opony należy poddać recyklingowi. W Polsce największą organizacją poddającą opony recyklingowi jest CUO - Centrum Utylizacji Opon i posiada ono aż 65% udziału na rynku recyklingowym. Sam rynek recyklingu możemy podzielić na dwa segmenty: segment usług i segment produktu. Na segment usług składa się zbiórka, odzysk i recykling zużytych opon. Na drugi segment składa się wszystko to, co pozostało po procesie odzysku, czyli granulat, paliwo alternatywne oraz stalowy drut, który również jest częścią opony. Zużyte opony głównie są poddawane procesowi odzysku energetycznego lub recyklingu materiałów. Większość recyklingu podlega pierwszemu, energetycznemu recyklingowi a reszta, którą szacuje się na około 30% - 40% podlega recyklingowi materiałowemu. Odzysk energetyczny polega na wykorzystaniu zużytych opon jako paliwa podczas spalania i wytwarzania energii cieplnej, często używanej do pieców w cementowni. Samo ciepło wykorzystuje się do wypalaniu klinkieru lub wytwarzania pary w elektrociepłowniach. W drugim przypadku recyklingu, recyklingu materiałowemu, poddaje się zużyte opony mechanicznemu rozdrobnieniu, uzyskując w ten sposób pył i miał gumowy, granulat oraz pozostałe strzępy opony. Z racji budowy opony, po tym procesie uzyskuje się również stal oraz odpady tekstylne.

 

Jak zebrać wszystkie zużyte opony?

Organizacja CUO umieszcza kontenery, do których możemy wrzucić zużyte opony. Szacuje się, że tych kontenerów jest około 250 i rozsiane są po całej Polsce. Nie licząc kontenerów, CUO współpracuje z największymi sieciami oponiarskimi obecnymi na Polskim rynku które również dostarczają opony do utylizacji. W 2013 podpisana została umowa, która pozwala CUO poddawać recyklingowi opony naszych zachodnich sąsiadów, Niemców, a od 2014 pobieramy opony również od Litwinów.




 

Jak wygląda recykling opony, krok po kroku

Opony zebrane z kontenerów lub od partnerów trafiają na plac w placówce recyklingowej. Następnie opony są dzielone na rodzaj pojazdu, w których opony były używane. Dzielone są na: opony osobowe, ciężarowe, oraz te wielkogabarytowe. Opony są strzępione i rozdzielane na stopień ich zabrudzenia. Czyste strzępki trafiają na produkcję granulatu, a brudne trafiają do cementowni jako paliwo alternatywne. Przy tworzeniu granulatu oddziela się drut od gumy, w zależności od maszyny, można uzyskać od 70% czystego drutu aż do 99%. Taki czysty drut stalowy może być uznany jako surowiec handlowy i może być sprzedany dalej. Maszyny rozdrabniające można ustawić żeby produkowały różny rozmiar granulatu, w zależności od poziomu rozdrobnienia, tworzy się z niego dywaniki, wycieraczki i inne podobne twory gumowe.

 

Bieżnikowanie

Opony można również bieżnikować lub ten bieżnik nacinać i jest to również jakaś część recyklingu. Bieżnikowaniu można poddać opony przeznaczone do samochodów osobowych i ciężarowych, ale szacuje się, że około 20% wszystkich opon stanowią opony, które mogą zostać poddane bieżnikowaniu. Z roku na rok rośnie jakość opon bieżnikowanych a stosunkowo niska cena takiej operacji coraz częściej skłania do bieżnikowania, głównie stosowanego w przypadku samochodów ciężarowych w dużych flotach.  W przypadku nacinania bieżnika opona musi spełniać pewne warunki,  bieżnik nie może być zdarty bardziej niż na 1.6 mm a sama opona musi być w dobrym stanie, nie zagrażającym życia. Samo nacinanie bieżnika stosuje się w oponach samochodowych i ciężarowych, za to nie dopuszcza się nacinania w autobusach.