Opony do supersamochodów

Opony do supersamochodów

Opony do najszybszych i najbardziej luksusowych samochodów

Na rynku możemy znaleźć duży wybór w zakupie opon o różnych właściwościach, bieżniku, indeksie paliwowym i hałasie. Istnieją jednak dwie grupy, gdzie niektóre wartości są zupełnie pomijane a niektóre mają zdecydowanie większe znaczenie od innych. Mowa o oponach przeznaczonych do samochodów luksusowych oraz supersamochodów. W przypadku pierwszej grupy użytkowników główny prym we właściwościach opony wiedzie przyczepność pojazdu, generowany hałas oraz indeks prędkości. W supersamochodzie głównym wyznacznikiem jest indeks prędkości, wytrzymałość takiej opony na przeciążenia oraz przyczepność. Ceny takich opon mogą przyprawić o zawrót głowy, zwłaszcza cena opon do supersamochodów osiągających największe drogowe prękości. Za podobną kwotę można kupić dobry samochód używany lub nowe auto klasy średniej. Ten artykuł będzie właśnie poświęcony oponom najlepszym z najlepszych, gdzie klient jest wymagający a samochody drogie. Zapraszam do lektury.

 

Opony do supersamochodów

Supersamochody to jeden z tych segmentów rynku, gdzie firmy oponiarskie tworzą opony bez żadnych ograniczeń, głównie z przeznaczeniem do danego modelu stosując najlepsze możliwe rozwiązania technologiczne oraz ponadprzeciętną jakość. W większości przypadków opony z  indeksem prędkości Y są wystarczające dla tych pojazdów poruszających się normalnie po drogach, jednak najlepsze z nich posiadają prędkość maksymalną sięgającą bagatela 400 km/h a sami producenci samochodów mówią, że to jeszcze nie koniec. Największe koncerny oponiarskie muszą poradzić sobie z przeciążeniami przy dużych prędkościach oraz zapewnić wytrzymałość takiej opony, gdyż wybuch przy takiej prędkości może być fatalny w skutkach. Opony takie skonstruowane są aby zwiększać przyczepność wraz ze wzrostem prędkości, nie odwrotnie jak to jest w przypadku opon drogowych. Opony takie również należą do jednych z najdroższych, nie licząc sztucznego podwyższania ceny gumy, zawierającej w składzie złoto lub kawałki diamentów. Koszt opon Michelina (Pilot Sport Cup 2) do samochodu Bugatti Veyron kosztuje bagatela 70 tysięcy złotych i to jedynie za opony na jednej osi,  jednak opony pozwalają osiągnąć prędkość około 430 km/h. Najnowszy model francuskiego producenta, Bugatti Chiron posiada ograniczenie do 420 km/h ze względu na to, że opony nie są dostosowane do większych prędkości, a szacuje się, że sam pojazd jest w stanie pojechać aż 463 km/h. Wytrzymałość takich opon szacuje się na około 50 kilometrów, w przypadku jazdy z maksymalną prędkością modelem Super Sport, osiągającym 430 km/h (ogranicznik do 415 km/h), niewiele większa będzie wytrzymałość opon zamontowanych w modelu „podstawowym” osiągającego „jedynie”408 km/h. Firma Bugatti nie jest jednakże jedynym producentem supersamochodów, które przekraczają barierę 400 km/h. Szwedzki Koenigsegg wraz z modelem One:1 (6 sztuk) ustanowił rekord prędkości pojazdem produkowanym seryjnie, gdzie sam rekord wynosił 454 km/h. Szwedzka firma również korzysta z opon Michelin Pilot Sport Cup 2 jednak zostały one specjalnie dostosowane dla szwedzkiego producenta. Wolniejsze modele Regera oraz Agera RS wykorzystują opony Michelin Supersport, które również pozwalają poruszać się ponad 400 na godzinę. Niemieckie Porsche w modelu 918 również wykorzystuje opony francuskiego producenta, jednak w przypadku tego hybrydowego modelu montuje ogumienie Michelin Pilot Sport Cup 2, podobne do tych z Veyrona i One:1. W przypadku samochodów marki Ferrari, włoska firma z Maranello korzystała z ogumienia dostarczanego przez również włoskie Pirelli, jednak ostatnimi czasy, w zależności od modelu, montuje opony Michelin, Bridgestone lub kontynuuje współpracę z Pirelli. Włoska firma nie posiada w swoim dorobku pojazdów będących w stanie pojechać z prędkością większą niż 400 km/h, także również konkurencja jest większa i opony można dostosować stricte do pojazdu. Patriotycznie do opon podchodzi włoskie Lamborghini, montując opony Pirelli już od 1963 roku, zaczynając od modelu 350GT. Obecnie Lamborghini korzysta z ogumienia serii P Zero oraz Trofeo R a sama współpraca trwa już ponad 50 lat. Podobnym patriotyzmem odznacza się Pagani, montując w Zondzie opony Pirelli P Zero oraz P Zero Corsa w modelu Huayra. Brytyjski McLaren w modelu F1 montował opony Goodyear F1 jednak w obecnie produkowanych modelach również montuje ogumienie od Pirelli. Z danych od właścicieli modelu McLaren F1 koszt kompletu opon na jedną oś wynosi „tylko” 15 tysięcy złotych. Jak widać prędkość maksymalna pojazdu nie kończy się wraz z największym indeksem Y, jednak ceny za komplet opon są już tak zawrotne, że producenci nie decydują się na sprzedaż takich opon w zwykłych sklepach oponiarskich a często koszt 4 opon można przyrównać do zakupu przyzwoitego samochodu z drugiej ręki.

 

Opony do samochodów luksusowych

W przypadku najlepszych samochodów luksusowych opony nie muszą być tak wymagające i drogie jak Michelin Pilot Sport Cup 2, prędkość maksymalna takich pojazdów często jest ograniczona do 250km/h, a w poruszaniu się takim samochodem głównie chodzi o komfort. Ze względu na markę producenci decydują się na najlepsze możliwe opony, zapewniające jak największy komfort który jest głównym wyznacznikiem dobrej opony do samochodu luksusowego. Jedną z najbardziej luksusowych marek jest Rolls Royce, synonim luksusu od lat powojennych. Brytyjska firma współpracuje z Goodyearem w doborze kół do obecnie produkowanych modeli, Phantom oraz Ghost. Wszystkie wychodzące z fabryki modele posiadają wbudowany ogranicznik do 250 km/h, zresztą jak większość samochodów tej klasy. Opony letnie wykorzystywane w RR to Goodyear Eagle NCT 5 EMT oraz Goodyear EfficientGrip, w przypadku opon zimowych jest to Goodyear UltraGrip Performance 2. Mercedes-Maybach również korzysta z opon amerykańskiej firmy Goodyear, których komfort najwidoczniej przekonuje również niemieckich inżynierów. Zostając w Niemczech, najlepszy model Audi A8 korzysta z ogumienia przygotowanego przez Continental, dokładnie model ContiSportContact, we flagowej limuzynie BMW serii 7 wykorzystywane są japońskie opony Bridgestone Potenza S001. W segmencie pojazdów luksusowych jest większe pole do popisu przez producentów opon, jednak mało który producent samochodowy decyduje się na opony innych firm niż Michelin, Continental, Goodyear oraz Bridgestone. Nie ma się co im dziwić, gdyż marki te są klasą samą w sobie i potrafią wyprodukować ogumienie bardzo dobrej jakości.