Opony>Artykuły>Opony osobowe>Opony i zużycie paliwa
Opony i zużycie paliwa

Opony i zużycie paliwa

Opony i zużycie paliwa

 

Wbrew pozorom opona ma bardzo duży wpływ na zużycie paliwa w samochodzie. Na zużycie paliwa składają się opory toczenia, budowa opony, stan techniczny, szerokość, rozmiar oraz ciśnienie. Składowych oddziałujących na oponę jest dużo, a zużycie paliwa można znacznie zredukować, wybierając oponę o mniejszym oporze toczenia lub rozmiarze. W tym artykule postaram się przybliżyć, jak można zadbać o oponę lub ją dobrać, aby zmniejszyć zużycie paliwa. Zapraszam do lektury!

 

Opory toczenia

Oporami toczenia można nazwać siłę przeciwstawiającą się ruchowi pojazdu. Mówiąc prościej, im opory toczenia będą większe, tym więcej siły musimy użyć aby poruszyć przedmiot. W trakcie jazdy opona obraca się wokół własnej osi i ugina się w kontakcie z podłożem, żeby wrócić do swojego pierwotnego stanu, powodując, że to zjawisko uginania w większości składa się na opór toczenia. Dodatkowymi składowymi oporu toczenia są mikropoślizgi oraz opór aerodynamiczny.  Mikropoślizgi powstają w miejscu styku opony z podłożem i są to odkształcenia gumy. Opór aerodynamiczny działa tak samo na cały pojazd jak na oponę, jest to opór powietrza działający na całe koło.  Do samego pokonania oporu powietrza jest wymagana energia, którą generuje silnik poprzez spalania paliwa. Parametr dotyczący oporów toczenia jest opisany jako efektywność paliwowa, oznaczana jako litery alfabetu od A (najlepsza) do G (najgorsza). Sam opór toczenia ma wpływ na około 20% zużycia paliwa, jednak z fizycznego punktu widzenia nie możemy zniwelować tej siły całkowicie. Indeks paliwowy odgrywa rolę głównie we flotach samochodów ciężarowych, gdzie oszczędność na paliwie jest już naprawdę znaczna, sięgająca setek złotych. Szacuje się, że w samochodzie osobowym różnica w paliwie pomiędzy najlepszym a najgorszym indeksem wynosi około 0,6 l/100km, a pomiędzy innymi sąsiednimi klasami wynosi około 0,15l/100km. Mowa o samochodzie osobowym, gdzie przez roczny okres można zaoszczędzić około całego baku paliwa, przy rocznym przebiegu równy 15 tysięcy kilometrów. Wszystko zależy od przeznaczenia opony, bo w przypadku opon ciężarowych oszczędność będzie znaczna.

 

Budowa opony

Opona zbudowana jest z kilku warstw połączonych w procesie wulkanizacji, im więcej tych elementów składowych znajduje się w oponie tym większa masa takiej opony. Idąc dalej, im większa masa opony, tym więcej energii potrzebujemy, żeby oponę poruszyć, także efektywność paliwowa będzie gorsza dla opony ciężkiej. Zostając jeszcze przy budowie opony, mamy dwie metody konstrukcyjne opony - opona radialna oraz diagonalna. W przypadku opony radialnej opory toczenia są mniejsze aż do 20% w porównaniu do opony diagonalnej. Na opór toczenia składa się również rodzaj bieżnika oraz stopień zdarcia, im bardziej zdarty bieżnik, tym powinniśmy spalać mniej paliwa.

 

Rozmiar opony

Szerokość oraz wysokość opony również ma wpływ na zużycie paliwa. Im węższa opona tym ma mniejszy styk z podłożem i wytwarza mniejsze opory toczenia. W przypadku profilu sprawa ma się odwrotnie, im mniejszy profil tym opona jest sztywniejsza, co pozwala zniwelować w jakimś stopniu efekt uginania, poruszany w temacie oporów toczenia i zmniejszyć zużycie paliwa.

 

Stan techniczny opony

W trakcie używania opony zdziera się bieżnik i zmniejsza się masa. Masa może nie ulegnie zmianie dramatycznie, ale pozwoli zaoszczędzić parę dziesiętnych z litra, co na dłuższą metę może być odczuwalne. Starcie bieżnika również pozytywnie działa na zmniejszenie zużycia paliwa.

 

Ciśnienie opony

Często pomijamy aspekt pompowania kół, a niektórzy producenci zalecają sprawdzać ciśnienie w kołach przynajmniej raz w tygodniu. Zmniejszenie ciśnienia w kole zwiększa opory toczenia, zwiększając nacisk bloczków bieżnika na podłoże. Ciśnienie zmniejszone nawet o 1 bar pozwoli odczuć lekko zwiększone spalanie.

 

Podsumowanie

Jak więc użytkować i dobrać opony, aby mniej płacić za paliwo? Najmniejsze spalanie powinniśmy uzyskać na oponach o indeksie paliwowym równym A, na wąskiej i niskoprofilowej oponie radialnej, która przejeździła już parę sezonów i po poprawnym napompowaniu takiej opony. Czy warto jednak jeździć na mocno zużytych oponach, które są zbyt wąskie dla naszego samochodu i posiadają niski profil, który łatwo może wykrzywić felgę? Według mnie nie, ale jeżeli liczą Państwo każdy spalony litr, na pewno warto dbać o ciśnienie w oponach oraz kupić te o niskich oporach toczenia. Nie zapominajmy jednak, że oszczędności nie będą jednak ogromne - dobierając oponę o najgorszym indeksie paliwowym, ze zbyt małym ciśnieniem,  nie powinniśmy przekroczyć 1l/100km w samochodzie osobowym. Pamiętajmy również, że oszczędność zależy również od stylu jazdy. W przypadku samochodów ciężarowych, na pewno warto dobrać opony o niskich oporach toczenia i dbać o ciśnienie w oponach, a oszczędność może być spora, zwłaszcza w przypadków flot. W samochodzie osobowym oszczędność głównie będzie zależeć od naszego trybu jazdy, ale dla osoby liczącej każdy litr na pewno warto będzie dobrać lepsze opony.

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.