Opony letnie
Opony przeznaczone do jazdy głównie na suchej powierzchni, na której osiągają maksymalną przyczepność. Zwykle takie opony dobierane są w zależności do ilości realizowanych podróży oraz ilości przejeżdżanych kilometrów, gdyż bardzo ważnym aspektem jest to, aby były one w jak najlepszym stanie. Zbyt duże zużycie bieżnika, w sytuacji opadów deszczu lub śniegu znacznie zmniejszy ich skuteczność. Na ulepszonych nawierzchniach polecane są opony o rzeźbie drobnej i płaskiej. W różnych warunkach, czyli takich z jakimi mamy zwykle do czynienia, najlepsza będzie rzeźba pośrednia. Opony letnie posiadają znacznie mniejszą ilość lamelek niż opony zimowe, dzięki czemu mają mniejsze opory toczenia. Są także znacznie twardsze.
Opony zimowe
Okresem ich najczęstszej sprzedaży jest pora jesienno-zimowa czyli od listopada od marca. Jednak ich praktyczne używanie zależy od sposobu korzystania z pojazdu, realizowanych podróży, a przede wszystkim warunków pogodowych. Przeznaczone są do jeżdżenia po mokrych, zaśnieżonych i śliskich powierzchniach. Także w wypadku tych opon ważne jest, aby były one utrzymywane w jak najlepszej kondycji. Dzięki większej ilości lamelek a także ich miękkiej budowie ich skuteczność w trudnych warunkach jest bardzo wysoka. Zaleca się montowanie 4 opon o 3,5 mm głębokości w celu zwiększenia przyczepności. Biorąc pod uwagę jednak napęd samochodu można założyć opony tylko z tyłu lub z przodu.
Opony całoroczne
Opony które pasują do wszystkich rodzajów nawierzchni . Pośrednia rzeźba bieżnika pozwala na używanie ich zarówno latem jak i zimą. Jednak należy pamiętać, że są to opony uniwersale. Z tego powodu nigdy nie osiągną one takiej skuteczności na nawierzchni suchej jak opony letnie, ani na drogach pokrytej śniegiem jak opony zimowe.
Opony RunFlat
Tak zwane opony „przeciw-przebiciowe” są szczególnie polecane dla użytkowników posiadających pojazdy niewyposażone w koło zapasowe. Technologia „runflat” umożliwia przejechanie ok.80 km na przebitej oponie, oczywiście z zachowaniem odpowiedniej prędkości. Kiedy w normalnych oponach dojdzie do uszkodzenia oraz zmiany ciśnienia dochodzi do jej ugięcia. Opony Runflat nadal zachowują swoją elastyczność. Wadą ich jest niestety większe wytwarzanie oporów toczenia, co za tym idzie, niższy komfort jazdy.
Author: Justyna Koziołek