Strona główna>Artykuly>Czym tak naprawdę różnią sie opony terenowe od osobowych

Czym tak naprawdę różnią sie opony terenowe od osobowych

Czym tak naprawdę różnią sie opony terenowe od osobowych

Rozwój rynku samochodów terenowych spowodował, że zatarły się granice między nimi a autami osobowymi. Sport Utility Vehicle czyli SUVy z założenia służą rozrywce, a ze względu na stylizację i cechy praktyczne są chętnie używane jako auta miejskie. Znawcy stawiają naprzeciw im nieliczną grupę prawdziwych terenówek, które nie tylko bojowo wyglądają, ale rzeczywiście mogą sprawnie poruszać się po bezdrożach. Tak samo, jak współczesne auta terenowe, również opony do nich mają niejedno oblicze.

Opony do tych tzw. prawdziwych terenówek przystosowane są do jazdy w zupełnie innych warunkach niż szosowych. Opony szosowe pracują tylko na jednym rodzaju podłoża, natomiast w przypadku opon terenowych mamy do czynienia z różnymi typami nawierzchni. Może to być nawierzchnia kamienista, błotnista lub piaszczysta. W zależności od przeznaczenia do rodzaju nawierzchni oraz warunków klimatycznych opony terenowe znacząco się różnią.

Opony terenowe muszą bardzo dobrze amortyzować nierówności, muszą być elastyczne a zarazem wytrzymałe. Prawdziwa opona terenowa musi czepiać się podłoża , nie może gromadzić zabrudzeń błota oraz śniegu, które zatykają bieżnik. Opona terenowa musi zdobywać każdy centymetr nawierzchni . Bieżnik opony terenowej jest bardziej otwarty, posiada wiele położonych pod różnym kątem kanałów, a klocki bieżnika są wyższe i wyglądają agresywnie. Klocki bieżnika terenowego powinny wyraźnie zachodzić na barki, a nawet boki. Automatycznie opony takie posiadają znacznie niższe indeksy prędkości. Maksymalnie do 160 km/h, oraz wyraźnie niższy indeks ładowności. Przerwy między klockami bieżnika są wyraźnie szersze w oponach terenowych. Opona terenowa powinna również reagować na zmianę ciśnienia, często zmniejsza się ciśnienie w oponach aby pokonać trasę o nawierzchni piaszczystej. W takim przypadku nacisk na nawierchnię rozkłada się na większej powierzchni i auto nie zapada się. Ważną rolę odgrywają również boki opony terenowej, muszą one zapewniać odpowiednią sztywność, odporność na nadmierne odkształcenia i zapobiegać zsunięciu się ogumienia z felgi.

Mieszankę gumową z której powstaje opona terenowa, można w uproszczeniu określić jako miekką. W porównaniu z oponą osobową można ją określić jako twardą. Cechy opon terenowych powodują niestety, że na zwykłych drogach utrudniają raczej one prowadzenie samochodu, a jazda jest mało komfortowa. Uciążliwy jest również hałas jaki wytwarzają, a hamowanie często kończy się poślizgiem. Automatycznie taka opona terenowa szybciej się nagrzewa i ściera na nawierzchni asfaltowej.

  Infolinia:

  32 706 10 18