Strona główna>Artykuly>Prawidłowy Montaż Opon Rolniczych

Prawidłowy Montaż Opon Rolniczych

Prawidłowy Montaż Opon Rolniczych

Podstawą przy jakiejkolwiek wymianie ogumienia jest zachowanie zasad bezpieczeństwa oraz prawidłowego montażu. Szczególnie jest to istotne w przypadku montażu opon rolniczych. Przekładki najlepiej dokonywać pod okiem osoby, która się na tym zna i ma już w tej dziedzinie doświadczenie. Musimy także upewnić się, że dobrane do siebie opona i felga będą do siebie pasować.

Przed rozpoczęciem każdego montażu należy zadbać o zapewnienie jak najlepszych warunków pracy, które zagwarantują odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Przede wszystkim wymagane jest stosowanie odpowiednich narzędzi oraz posiadanie sprawnej instalacji ze sprężonym powietrzem z ogranicznikiem maksymalnego ciśnienia. Równie ważne jest posiadanie odpowiedniej odzieży ochronnej. Warto zaopatrzyć się w okulary ochronne, odpowiednie obuwie ochronne, środki zabezpieczające narządy słuchu oraz specjalną klatkę zabezpieczającą. W przypadku braku klatki zabezpieczającej należy zachować szczególną uwagę zwłaszcza przy pompowaniu opony.

Pierwszą czynnością przy wymianie opon jest demontaż starego ogumienia. Trzeba pamiętać, że nie wolno zdejmować napompowanej opony. W celu bezpiecznego montażu, traktor powinien być unieruchomiony, najlepiej poprzez umieszczenie klinów. Gdy już o to zadbaliśmy, należy unieść pojazd tak, aby koło które będzie wymieniane znalazło się w powietrzu. W tym celu należy się posłużyć podnośnikiem. Zdejmowanie opony z felgi można ułatwić poprzez umieszczenie specjalnego smaru na obręczy i na stopce opony. Dzięki temu oraz dzięki użyciu innych narzędzi pomocniczych, demontaż starej opony nie powinien stanowić większego problemu.

Przygotowanie do montażu

Montaż nowych opon zawsze jest przeprowadzany pionowo, czyli na pojeździe. Wynika to z faktu, że można wtedy kontrolować położenie opony. Czynności związane z przygotowaniem do założenia nowego ogumienia można w skrócie opisać w kilku prostych krokach. Po pierwsze należy upewnić się, że zarówno opona jak i dętka mają taki sam rozmiar jak felga. Należy także mieć pewność, że opona jest dopasowana do posiadanej przez nas maszyny. Kolejną czynnością jest dokładne oczyszczenie felgi oraz sprawdzenie jej pod kątem ewentualnych uszkodzeń, szczególnie w wewnętrznej części. Po trzecie trzeba pamiętać, aby używać nowych dętek w przypadku opon dętkowych. Z kolei dla opon bezdętkowych, trzeba posiadać odpowiednią dla tej technologii felgę. Istotne jest również, aby montować nowe wentyle do opon bezdętkowych. Jeżeli przedmiotem montażu jest opona o dużej objętości warto korzystać z pomocy urządzeń hydraulicznych, takich jak montażownica i/lub podnośnik stopki opony. Na koniec czynności przygotowawczych należy posmarować odpowiednim smarem do opon, powierzchnię obręczy felgi oraz stopkę nowej opony.

Montaż

Przed właściwym montażem przedmiotu jakim są opony rolnicze należy zadbać o to, aby wentyl lub otwór na wentyl znajdował się na dole. Montaż nowej opony rozpoczyna się od umieszczenia pierwszej stopki na obręczy felgi i stopniowym przepychaniu jej przez felgę. Stopka będzie się wtedy znajdować w najgłębszym rowku felgi. Kolejno należy wtoczyć w dętkę trochę powietrza i włożyć ją w felgę, przekładając wentyl przez otwór na wentyl. Następnie trzeba przepchnąć drugą stopkę przez obręcz felgi do najgłębszego rowka felgi i wycentrować oponę na feldze. Po tej czynności należy upewnić się, czy stopki opony nie przycisnęły w którymś miejscu dętki. Jeżeli wszystko przebiegło sprawnie, to można napompować oponę do ok. 2,5 bara, dzięki czemu opona poprawnie usadzi się na feldze. Na koniec pozostaje upewnić się jeszcze raz czy opona jest poprawnie zamontowana. Dopiero wtedy można napompować ją do ciśnienia, które jest wymagane do codziennej eksploatacji. W celu długiego i bezpiecznego użytkowania należy jednak regularnie monitorować stan opon przez cały okres eksploatacji. Głównie chodzi tutaj o kontrolę ciśnienia, gdyż zbyt niskie ciśnienie zmniejsza żywotność karkasu, natomiast zbyt wysokie ciśnienie redukuje przyczepność poprzez zmniejszenie powierzchni styku opony z podłożem. Dodatkowo taka opona jest bardziej podatna na uszkodzenia.

  Infolinia:

  32 706 10 18