Strona główna>Artykuly>Wpływ opon na zużycie paliwa

Wpływ opon na zużycie paliwa

Wpływ opon na zużycie paliwa

Efektywność paliwowa samochodu zależy od wielu czynników. Jednym z najważniejszych są właściwości opon, które odpowiadają aż za 20 - 30 procent zużywanego w trakcie jazdy paliwa. Ocena paliwowa opony umieszczana jest na etykietach obowiązujących w krajach całej Unii Europejskiej. Określana jest na podstawie oporów toczenia danej opony w skali od A (najlepsza efektywność) do G (najgorsza efektywność).

Opór toczenia informuje nas o tym jak silne jest tarcie występujące na styku powierzchni tocznej kół z podłożem. Największy wpływ na tarcie mają właściwości opony, która podczas jazdy jest narażona na odkształcania. Skutkiem tego jest utrata energii w postaci ciepła. Niższe opory toczenia zapewniają mniejsze zużycie energii. Efektem jest niższy pobór paliwa oraz redukcja emsisji dwutlenku węgla. Opory toczenia bada się na podstawie ściśle określonych wytycznych na specjalnie przystosowanych do tego maszynach toczących. Testy przeprowadzane są na bębnie przy znormalizowanym obciążeniu i prędkości, które odzwierciedlają normalne warunki użytkowania w temperaturze zbliżonej do 25 st. C. Wyniki wyrażane są kilogramach na tonę.

Największy wpływ na opór toczenia mają więc przede wszystkim same opony. Opór toczenia zależy głównie od budowy opony, użytych w mieszance składników gumy, ciśnienia wewnętrznego opony, jej stanu technicznego, a także warunków eksploatacji. Mniejszy opór toczenia uzyskują opony lżejsze, które charakteryzują się mniejszą ilością i grubością elementów, cieńszym bieżnikiem, podniesionym profilem oraz obniżioną szerokością. Ponadto istotny jest także kształt powierzchni styku opony z nawierzchnią oraz rzeźba i konstrukcja bieżnika. Większa sztywność opony sprawia, że ogumienie mniej się ugina i odkształca. Dzięki temu uzyskiwane opory toczenia są niższe co prowadzi do mniejszego zużycia paliwa.

Wszyscy najwięksi producenci opon ciągle pracują nad nowymi technologiami zmniejszającymi opory toczenia. Jednym z wielu przykładów innowcyjnych rozwiązań może być mieszanka stworzona przez japoński koncern Yokohama. Wykorzystano w niej związki polimeru i drobnej krzemionki z dodatkiem olejków ze skórki pomarańczy. Celem działań japońskich inżynierów było znalezienie proekologicznych rozwiązań, które zmniejszyłyby udział materiałów ropopochodnych podczas produkcji opon. W efekcie otrzymano mieszankę, która redukuje opory toczenia o 20 procent w porównaniu do tradycyjnej mieszanki, nie tracąc jednocześnie odpowiedniej przyczepności i odporności na zużycie.

Wysokie opory toczenia uzyskiwane przez oponę mogą być powodowane przez nieodpowiednie ciśnienie w oponie. Powoduje ono zwiększone uginanie i mniejszą stabilność klocków bieżnika przy kontakcie z podłożem. Ciśnienie niższe o 1 bar od zalecanego poziomu, powoduje większe opory toczenia o około 30 procent. Skutkiem tego jest kilku procentowy wzrost zużycia paliwa. Producenci opon stosują różne techniki w celu zapobiegania penetracji powietrza. Yokohama stosuje specjalną wkładkę o grubości kartki papieru. Wykonana z elastycznej gumy i oryginalnego tworzywa sztucznego zmniejsza straty powietrza o 36 procent w porównaniu do opon z tradycyjną wkładką butylową.

Różnica oporu między najwyższą a najniższą kląsą efektywności energetycznej wynosi 5,5 kg/t. W praktyce opona klasy A, szczególnie na dłuższych trasach nagrzewa się w mniejszym stopniu. Skutkiem tego jest mniejsze spalanie paliwa nawet do 7,5 procent. W przeliczeniu jest to około 6 litrów paliwa na każdych 1000 km. Nie można jednak zapominać, że na efektywność paliwową mają wpływ również paramtetry pojazdu: typ nadwozia, pojemność silnika, korzystanie z klimatyzacji czy nawet styl jazdy. Ze względu na te czynniki zużycie paliwa opon z tej samej klasy może się różnić. Przy założeniu, że przeciętny kierowca robi średnio 35 tys. km rocznie można zaoszczędzić nawet 200 litrów paliwa wybierając opony klasy A kosztem opon klasy G. Biorąc pod uwagę obecne ceny paliwa można w ten sposób zaoszczędzić około 1 tys. zł.

  Infolinia:

  32 706 10 18