Strona główna>Artykuły>Najczęstsze błędy popełniane przy wymianie opon
Najczęstsze błędy popełniane przy wymianie opon

Najczęstsze błędy popełniane przy wymianie opon

Wydawałoby się, że wymiana opon to prosta i nieskomplikowana sprawa, ale wcale tak nie jest. Żeby właściwie przełożyć opony, trzeba mieć odpowiednie narzędzia i dopilnować kilku zasad, inaczej łatwo popełnić błędy. Nie tylko, kiedy kierowca wymienia opony sam, także w warsztacie, jeśli pracownicy nie dość dokładnie wykonają swoją pracę.

Dlatego nawet oddając auto w ręce profesjonalistów, kierowca powinien być świadomy, jak powinna być wykonana usługa i jakie błędy można po drodze popełnić, powinien też wiedzieć, jak się objawiają w trakcie jazdy.

Bo błędy wpłyną na bezpieczeństwo i komfort jazdy, ale mogą też sprawić, że zostaną uszkodzone podzespoły w samochodzie. Ich skutki będą odczuwane przez kierowcę, ponieważ pogorszą się właściwości jezdne samochodu i w krytycznej sytuacji mogą sprawić, że auto zawiedzie i nie zareaguje tak, jak chciałby kierowca.

A co może pójść nie tak przy wymianie opon i jakie mogą być tego konsekwencje? Poniżej najczęściej popełniane błędy.

pracownik warsztatu z kluczykami

Nieprzygotowanie felgi i opony do montażu

Przygotowanie opony do montazu

Pierwszy krok, który trzeba wykonać, to odpowiednio przygotować felgę i oponę ? oczyścić stopkę, felgę, piastę, nanieść smar uszczelniający miejsca łączenia. To ułatwia montaż i demontaż opony, zapobiega uszkodzeniom zarówno opony, jak i felgi.

Są to kluczowe czynności które muszą zostać wykonane podczas wymiany opon, pomogą one utrzymać dobrą kondycję felg oraz pozwolą uniknąć problemu zapieczeniem felg do piasty samochodu. Jeśli mechanik tego nie zrobi albo zrobi to szybko i niedokładnie, nie świadczy to dobrze o profesjonalizmie warsztatu.

Nieprawidłowe dokręcenie śrub

Śruby i nakładki mocujące można dokręcić zbyt mocno lub za słabo. I w jednym, i w drugim przypadku wpływa to na bezpieczeństwo. Niedokręcenie sprawi, że między kołem a piastą pojawi się luz, który da o sobie znać stukami podczas jazdy, może też dojść do uszkodzenia opon i felg. Zbyt mocne dokręcenie utrudni natomiast odkręcenie śrub i wymianę opon w przyszłości.

Żeby dobrze dokręcić śruby, trzeba mieć dwa rodzaje kluczy ? udarowy i dynamometryczny. Najpierw trzeba użyć udarowego, potem dynamometrycznego, którym dociąga się śruby koła. Śruba, dokręcona tylko kluczem udarowym, rozciągnie się i będzie problem z jej odkręceniem. Jeśli natomiast śruba zostanie przykręcona krzywo, przy zdejmowaniu koła zerwie się gwint. Warto też wiedzieć, że po każdej wymianie opon, po przejechaniu ok. 50 kilometrów, należy ponownie dokręcić śruby mocujące koła. Robi się tak dlatego, bo w trakcie eksploatacji pojazdu śruby podlegają naprężeniom, co prowadzi do ich poluzowania.

dokręcanie śrub koła

Nieprawidłowe wyważenie kół

Opona na urządzeniu wywazającym

Wyważenie kół polega na rozmieszczeniu w nich specjalnych ciężarków, które sprawiają, że masa koła rozkłada się równomiernie wokół osi. Dobrze wyważone koła poprawiają komfort jazdy, źle ? nie tylko ten komfort obniżają, ale mają poważniejsze konsekwencje. Skutków nieprawidłowego wyważenia kół kierowca nie odkryje podczas jazdy po mieście, zauważy to dopiero przy szybkiej jeździe.

Może wtedy poczuć drgania na kierownicy, a nawet wibracje całego nadwozia, samochód może też ściągać na boki, czy zarzucać na zakrętach. Pogarsza się sterowność auta, z opóźnieniem reaguje ono na ruchy kierownicą. Jazda z niewłaściwie wyważonymi kołami może prowadzić do szybszego zużywania się amortyzatorów, łożysk, drążków kierowniczych i samych opon, a także awarii zawieszenia i układu kierowniczego. Wyważanie kół trzeba przeprowadzić również wtedy, kiedy wymienia się koło po kolizji, czy po wjechaniu w dużą dziurę.

Niewłaściwe ciśnienie

Zadbanie o właściwe ciśnienie w oponach przy ich wymianie jest bardzo ważne, ponieważ nie może ono być ani za niskie, ani za wysokie. W pierwszym przypadku zbyt szybko i nieregularnie będzie się zużywał bieżnik, opona stanie się podatna na aquaplaning, mniej przyczepna, jej droga hamowania się wydłuży, a szybsze nagrzewanie się boków zwiększy jej podatność na uszkodzenia mechaniczne. Wpłynie to na stabilność pojazdu, zużycie paliwa, które będzie wyższe, a nawet na szybsze zużywanie się elementów układu kierowniczego.

Natomiast zbyt wysokie ciśnienie w oponie przełoży się na gorszy komfort jazdy, niższą przyczepność, nierównomierne zużycie, wyższy hałas, auto będzie przejmowało wstrząsy, co może doprowadzić do szybszego uszkodzenia elementów nadwozia czy do powstania luzów w zawieszeniu.

Sprawdzanie ciśnienia opon

Nieprawidłowe ustawienie zbieżności kół

zbieznosć kół samochodu

Zasada jest prosta, żeby auto dobrze się prowadziło, musi mieć dobrze ustawione koła, czyli prawidłowo ustawioną zbieżność kół. Zbieżność kół to wartość określana jako kąt między torami kół tej samej osi, jeśli ta wartość jest nieprawidłowa, są problemy.

Zbieżność zawsze trzeba ustawić po wymianie opon na nowe, ale też po wjechaniu samochodem w dużą dziurę na jezdni, czy po kolizji z krawężnikiem. Głównym objawem nieustawienia zbieżności kół jest problem z utrzymaniem płynnej i stabilnej jazdy samochodu, a skutkiem to, że opony będą zużywały się szybciej, zwiększą się też opory toczenia, co z kolei przełoży się na wyższe zużycie paliwa.

Zachęcamy do zapoznania sie z innymi artykułami przygotowanymi przez Hurtopony

  Infolinia:

  32 706 10 18