Opony>Artykuły>Opony terenowe>Wszystko o ogumieniu terenowym rodzaje opon terenowych
Wszystko o ogumieniu terenowym rodzaje opon terenowych

Wszystko o ogumieniu terenowym rodzaje opon terenowych

Wszystko o ogumieniu terenowym

 

Sprawa opon terenowych jest to wbrew pozorom dosyć skomplikowana sprawa. Niektóre samochody terenowe w terenie sobie radzą, niektóre są terenowymi tylko z nazwy i nie uświadczą jazdy w terenie przez cały okres swojej eksploatacji. Dla tej pierwszej grupy stworzone są opony w tym artykule - opony terenowe, dla prawdziwych samochodów terenowych, gdzie wymagana jest przyczepność na błocie oraz nierównym terenie, nierzadko będą poruszać się po piasku, kamieniach i szutrze. W tym artykule postaram się przybliżyć aspekty opony terenowej jak i wymienić różnie pomiędzy oponą terenową jak i osobową. Zapraszam do lektury.

 

Porównanie z oponą drogową

Ten akapit zacznę od stwierdzenia, że opona drogowa nie nadaje się w terenie. Producenci, wypuszczając pojazdy typu SUV i Crossover zachęcają do zjazdu na nieubitą drogę, jednak posiadając opony przeznaczone na asfalt, nawet te z agresywnym bieżnikiem, za dużo nie zdziałamy. Większa górka z kamieniami, trochę błota, ewentualnie głębszy piasek i możemy łatwo zostać unieruchomieni. Oczywiście, poradzimy sobie po nieubitej ziemi i damy radę przejechać przez ściółkę i trochę gałęzi,  szuter też nie będzie większym problemem, ale z właściwości terenowych to by było na tyle. Przechodząc do meritum, opony szosowe projektowane są do jazdy po jednym terenie i jest to asfalt, natomiast  przypadku opon terenowych mamy do czynienia z różnym rodzajem nawierzchni, po której będziemy się poruszać. Opony terenowe mają jeszcze jedną, ważną różnicę - oponę terenową wybieramy w zależności od rodzajów nawierzchni,  warunków klimatycznych oraz samego rodzaju opony terenowej. Opony SUV terenowe muszą dobrze amortyzować nierówności i wyboje, głównie w celu ochrony pojazdu, mniej bacząc na komfort oraz muszą być elastyczne i wytrzymałe w jednym. Klocki bieżnika są dużo większe (13mm - 17 mm) i wyglądają agresywnie, ale posiadają duże opory ruchu, ułatwiające jazdę w terenie ale niezbyt nadające się do jazdy po asfalcie. Poza tym do produkcji takiej opony używana jest raczej mieszanka miękka, w której nawet taki duży bieżnik może się szybko zedrzeć. O oporach toczenia mówi to również indeks prędkości - maksymalny indeks na oponie terenowej to Q, czyli 160 km/h. Biorąc pod uwagę właściwości jazdy po asfalcie opony terenowej, są one raczej niezachęcające, uciążliwy jest hałas generowany przez takie opony, gwałtowane hamowanie często kończy się poślizgiem i mogą dawać wrażenie pływania pojazdu. Z racji miękkiej mieszanki takich opon, częstą jazdą po asfalcie możemy szybko skrócić ich życie. Podsumowując, opisując opony terenowe można stwierdzić: im opona lepiej radzi sobie w terenie, tym gorsza jest na drodze szosowej.

Opony All Terrain

Opony typu AT są najlepszym wyborem dla kierowców, którzy poruszają się swoim samochodem głównie po terenie, ale od czasu do czasu wyjadą również na drogę szosową. Sama opona charakteryzuje się głębszym bieżnikiem w porównaniu do opony szosowej, jednak nie aż tak głębokim jak opona przeznaczona na błoto, zapewniając lepsze właściwości jezdne na asfalcie niż opona MT. Same opony są sztuką kompromisu - oferują poprawne właściwości jezdne na asfalcie i całkiem dobrze sprawują się w terenie, jednak są gorsze na asfalcie od opon szosowych i gorsze od opon MT w terenie. Dobrym wyborem jest jednak zakup opon AT dla osób mieszkających na wsi lub często poruszających się po szutrze, gdzie wyboisty i cięższy teren będzie przeważał.

Opony Mud Terrain

Jeżeli chcemy kupić opony typowo do jazdy po terenie, opony MT są dla nas najlepszym wyborem. Samą nazwę Mud Terrain możemy przetłumaczyć jako opony na błoto i w teren i właśnie tutaj  będziemy mogli wykorzystać właściwości opony w pełni. Sama opona musi poradzić sobie w błocie i w piasku, także konstrukcyjnie pozwala na wykorzystanie bocznych powierzchni takiej opony. Niestety, opony te zupełnie nie nadają się do jazdy po drodze szosowej, podczas jazdy po asfalcie generują gigantyczne opory toczenia, hałas oraz bieżnik ściera się bardzo szybko. Jest to jednak najlepszy wybór dla samochodów nastawionych typowo na jazdę w terenie.

 

Opony All Purpose

Ten typ opony jest oponą najbardziej przeznaczoną na asfalt z wyżej wymienionych. Najczęściej występuje z dopiskiem M+S lub M/S. Sama opona radzi sobie w terenie lepiej niż opona szosowa, jednak ma dosyć płytki bieżnik w porównaniu do opon MT oraz AT i można ją nazwać oponą typowo uniwersalną, pozwalającą wyjechać w teren i jeździć po asfalcie, jednak same właściwości po drodze i terenie są przeciętne. Na pewno sprawdzi się w SUVach z napędem 4x4, kiedy od czasu do czasu zapuszczamy się w teren i potrzebujemy lepszej przyczepności, niż opona szosowa, jednak nie ma co oczekiwać znakomitych właściwości jazdy w terenie i znakomitej przyczepności na asfalcie. Posiadają zmniejszony indeks nośności niż opony typowo terenowe, mniejsze opory toczenia od opon terenowych, wytwarzają mniej hałasu niż opony terenowe i bieżnik nie zdziera się tak szybko. W skrócie, są to opony przeznaczone na asfalt, którymi możemy sporadycznie wyjeżdżać w teren.

 

Podsumowanie

Opona w pojeździe terenowym odgrywa bardzo duże znaczenie, jeżeli nawet nie najważniejsze. Samych rodzajów opon terenowych mamy kilka. Jedne są przeznaczone głównie do jazdy po asfalcie i dodatkowo  w terenie, inne dobrze sprawują się w terenie i pozwalają wyjechać na asfalt, a jeszcze inne są najlepsze w terenie ale na drodze szosowej zachowują się tragicznie. Przy zakupie opon terenowych, należy spytać samych siebie, czego oczekujemy od takiej opony i jaki posiadamy budżet. Najlepiej byłoby oczywiście kupić kilka rodzajów opon oraz posiadać dwa komplety felg, jednak taka inwestycja wymaga większego budżetu a kupowanie opon przeznaczonych na najcięższe warunki mija się z celem, gdy jeździmy po asfalcie i czasami zjedziemy z ubitej drogi. Wszystko zależy od kupującego i to właśnie kupujący powinien zadecydować, który komplet opon będzie najlepszy. Przed zakupem jeszcze muszę uprzedzić, że jeżeli zdecydujemy się już na zakup opon, musimy kupić 4 sztuki takie same, jeżeli założymy różne opony na oś, możemy uszkodzić mechanizm różnicowy.

  Infolinia:

  32 706 10 18


Ustawienia

W każdej chwili możesz zmienić swoje preferencje dotyczące plików cookies w ustawieniach przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.

Analityka

Pliki cookie umożliwiają gromadzenie anonimowych informacji dotyczących aktywności użytkowników na stronie, co przekłada się na możliwość ciągłego doskonalenia naszego serwisu i sprawienia, że korzystanie z niego staje się bardziej intuicyjne.

Marketing

Analizujemy Twoje przeglądane treści i zakupy na naszej stronie, aby lepiej dostosować wyświetlane reklamy do Twoich zainteresowań. Dzięki temu prezentujemy Ci reklamy, które są bardziej przydatne i interesujące z Twojej perspektywy.