Opony w samochodzie zabytkowym co i jak.

Opony w samochodzie zabytkowym co i jak.

Opony w samochodzie zabytkowym


Posiadanie samochodu zabytkowego wiąże się z nieustannym dbaniem o nasze cztery kółka i często
nieskończoną inwestycją, jednakże jazda samochodem z epoki dostarcza wiele radości. Ciekawy i
niespotykany samochód często zostanie doceniony kciukiem w górę przez przechodniów i
mignięciem światłami lub krótkim, przyjaznym klaksonem przez kierowców. Koszt utrzymania takiego
pojazdu może być wysoki a części mogą być trudno dostępne, jednak wiele podzespołów można
kupić u producentów, często lepszej jakości niż w czasie ich produkcji. Postęp stale postępuje w
każdym aspekcie pojazdu, nadwoziu, podwoziu i elementach napędy. Skupiając się na oponach,
większego problemu z ich zakupem nie posiadają posiadacze pojazdów z lat 70 ubiegłego wieku i
późniejszych, gdyż od tego momentu stosowano opony radialne. Pojazd zabytkowy w Polsce
określony jest na wiek 25 lat i musi posiadać przynajmniej 70% oryginalnych części, także tutaj nie ma
większego problemu z doborem opon do naszego youngtimera a dużo rozmiarów jest popularnych
do teraz. Większym problemem jest zakup opon do samochodów z lat starszych niż 70, gdyż opony
radialne nie były tak rozpowszechnione a często stosowane były opony, które jednak na dłuższą metę
się nie sprawdziły lub były jedyną znaną technologią. W tym artykule znajdą Państwo porady w
zakupie opon do samochodu zabytkowego, czego unikać podczas ich zakupu oraz zagrożenia płynące
ze starych opon z epoki oraz informacje o białym oznaczeniu na jej boku. Zapraszam do lektury!

Porady w zakupie opon do klasyków
Przy zakupie opon do starych pojazdów może być problem z ich dostępnością, a jak już znajdziemy
pasujące opony, mogą one wyglądać nieco inaczej. Dodatkowy problem jest z zakupami w internecie,
gdyż nie możemy fizycznie porównać nowych opon ze starymi. Dlatego najlepiej spisać sobie
wszystkie wymiary, wysłać zapytanie do sklepu i porównać rozmiary. Lepiej dmuchać na zimne, bo
możemy kupić opony w ogóle nie pasujące do naszego pojazdu. Pamiętajmy również o zakłamaniach
prędkościomierza gdy dobierzemy przykładowo inną szerokość opony niż była przewidziana. Innym
pytaniem zadawanym sobie przy zakupie opon diagonalnych może być zamiana na opony radialne.
Przy zakupie opon radialnych do samochodu przystosowanego do opon diagonalnych należy najlepiej
skonsultować się z innymi posiadaczami takiego kompletu, gdyż samochód może prowadzić się
wyraźnie gorzej. Do innych modeli może być za to zupełnie na odwrót, samochód może prowadzić się
zdecydowanie lepiej. Pamiętajmy również, że ciśnienie w oponie radialnej powinno być większe o
około 0,3 bara do 0,6 bara. Jeżeli nie chcą Państwo ryzykować dobrze byłoby się wcześniej
zorientować, czy taką konwersję opon możemy przeprowadzić. Dla własnego bezpieczeństwa należy
również stosować dany system opon jeżeli jest on dalej produkowany do naszego modelu.
Przykładowo, jeżeli posiadamy pojazd który fabrycznie wyjeżdżał na oponach typu runflat, takie
opony powinni Państwo kupić pomimo przeważnie większej ceny.

Czego przestrzegać przy zakupie
Pierwsze czego należy przestrzegać przy zakupie opon to kupowanie starego ogumienia. Więcej o
starym ogumieniu będzie wspomniane z następnym akapicie, jednak przestrzegamy przed zakupem
już teraz. Nie należy również kupować lub zostawiać starych dętek (o ile posiadamy opony dętkowe)
w nowych oponach, nigdy nie wiadomo jaką wytrzymałość będzie miała dana dętka a każda opona
inaczej na nią oddziałuje. Nie należy również zakładać opon calowych na felgi metryczne, gdyż może
się to skończyć zsunięciem opony z felgi podczas jazdy. Należy również unikać opon diagonalnych z
naklejonym białym paskiem na jej boku, ale to również poruszone będzie w następnym akapicie.

Stare ale dobre opony oraz białe oznaczenia na jej boku
Część zapaleńców samochodowych decyduje się montować stare opony (nawet 20 letnie) o nie
startym bieżniku do swojego pojazdu, chcąc zyskać na wyglądzie z epoki. Takie opony nie nadają się
do użytku na co dzień a jazda przy większych prędkościach jest niebezpieczna. Oponę powinno się
utylizować po 10 latach od jej wykonania z racji stwardnienia materiału a 20 letnia guma będzie
twarda jak kamień. Starzeje się nie tylko guma, elementy stalowe po 20 latach mogą być już
porządnie skorodowane. Oponę po 10 latach powinno się poddać utylizacji i nie powinno się na niej
jeździć, a opona 20 letnia mimo, że z epoki może służyć jedynie za dekorację. Co do białego
oznaczenia boku opony, wyglądającego po prostu znakomicie na niektórych samochodach, należy
wybrać opony radialne gdzie biały pasek był dołączony w procesie wulkanizacji. W przypadku pasków
naklejanych należy uważać, zwłaszcza w przypadku opony diagonalnej, gdzie bok opony jest
odpowiedzialny za stabilność opony i takie oznaczenie może źle wpłynąć na zachowanie się takiej
opony.