Opony motocyklowe podział ze względu na zastosowanie

Opony motocyklowe podział ze względu na zastosowanie

Opony motocyklowe zastosowanie :

Opony do motocykli wytwarza się z różnorodnych mieszanek gumowych co inna fabryka to inna mieszanka gumy Praktycznie inna mieszanka będzie stosowana do produkcji opon motocyklowych sportowych, a jeszcze inna do produkcji opon motocyklowych turystycznych czy opon enduro. Chemicznie guma opony to w uproszczeniu mieszanina kauczuku, sadzy, krzemionki, plastyfikatorów, katalizatorów i oczywiście siarki. Poniżej przedstawiamy krótką charakterystykę podstawowych i najczęsciej spotykanych rodzajów opon w zależności od mieszanki której do ich produkcji użyto.

Ogólnie powinniśmy podzielić opony motocyklowe nie mowiąć o oponach do skuterów na trzy grupy: 

Opony Szosowe

 

  • Opony sportowe - zapewniają one lepszą przyczepność na asfalcie niż opony turystyczne, ale również znacznie szybciej się zużywają. W większości z reguły wykonane są z dość miękkiej mieszanki gumowej, ale nie wymagają podgrzewania przed startem tak jak to w przypadku opon wyścigowych. Najczęściej wykorzystują je osoby użytkujące motocykle sportowe lub turystyczne i ceniące sobie od czasu do czasu zjechanie z drogi publicznej na tor wyścigowy. Ich głowną zaletą na torze nie jest jednak uzyskanie najlepszego czasu, bo w tym celu wykorzystuje się opony typowo wyścigowe. Opony o charakterystyce sportowej  pozytywnie przechodzą testy homologacyjne, więc są dopuszczane do użytku na drogach publicznych, i można się bezpiecznie poruszać nimi po dorgach publicznych.  Przykład opony sportowej 

    DUNLOP QUALIFIER II

 

 

  • Opony wyścigowe  - w większości przypadków są to opony nieposiadające homologacji drogowej posiadają oznaczenie NHS (not highway service) , więc z reguły nie są dopuszczone do jazdy po drogach publicznych. Stosuje się je w motocyklach sportowych wysokiej klasy używanych głownie na torach wyścigowych. Najczęściej są wytwarzane z bardzo miękich mieszanek wymagających dość znacznej temperatury roboczej (powyżej 60 stopni C), wymusza to na zawodnikach wykorzystywania tzw. koców grzejnych do opon w celu podgrzewania opony przed startem. W większości przypadków opony wyścigowe są pozbawione bieżnika (tzw. opony typu slick), a które bieżnik mają są wykorzystywane do prowadzenia motocykla podczas opadów deszczu i nazywane są potocznie deszczowymi (wet). Opony wyścigowe sa często mylone z oponami sportowymi. Opony wyścigowe to opony które pozwalają wykorzystać maksymalnie motocykl na torze osiągnąć jego maksymalne osiągi.  Najlepszą opcją jest posiadanie dwóch rodzaii opon jednych na tor a drugich na szose.

    Michelin POWER SLICK

          

 

Opony Enduro

 

  • Opony motocyklowe cross i enduro - opony o agresywnym wysokim bieżniku w postaci kostek, których głównym zadaniem jest „wgryzanie" się w nawierzchnię i zapewnienie motocykliście pewnego prowadzenia motocykla w grząskim piasku lub błocie. Wyróżnia się opony motocyklowe  przeznaczone dojazdy w piasku, błocie, kamieniu ,skale i innym twardym terenie. W zależności od proporcji 80 procent offroad 20 procent droga to opona bardzie do enduro twardego itp. Opony enduro możemy rownież rodzielić na opony do zawodów motocrosoowych, opony żużlowe, opony do jazdy po lodzie. 

    Dunlop D952

 

Opony Dual (połaczenie opon szosowych i enduro)

 

  • Opony szosowo turystyczne - najczęściej są to opony wytwarzane przy użyciu dwóch rodzajów mieszanki gumowej.Mieszanka twardsza jest używana do produkcji środkowej części opony, co zmniejsza zużycie jej bieżnika podczas jazdy na wprost motocyklem , a boczne fragmenty powierzchni ogumienia są wytwarzane z mieszanki gumowej miękkiej, która z koleji zapewnia nam doskonałą przyczepność podczas jazdy w każdych zakrętach.Opony tyrystyczne posiadają dość głebokie lamele pozwalające na przejechanie trochę po terenie mieszanym. 

    Mitas TERRAFORCE

 

  • Opony cruiser  - to opony motocyklowe, na których pojawia się bieżnik w postaci kostki, klocka charakterystyczny dla wszytkich opon enduro i cross, ale zarys opony jest znacznie łagodniejszy. Bardzo często wysokość bieżnika jest mniejsza niż opony cross. Pozwala to na wykorzystywanie tych opon na drogach twardych. Opony takie przeznaczone są do dużych i ciężkich motocykli, nazywanych najczęściej turystycznymi enduro i mają często podwyższone indeksy ładowności. Takie motocykle z reguły nie są wykorzystywane w ciężkim terenie stąd ich użytkownikom w zupełności wystarczają opony pozwalające na bezpieczne i pewne prowadzenie na drogach szutrowych i asfaltowych najbardziej istotna jest tutaj stabilnośc pracy opony.

    Metzeler ME880